Branża

WordPress czy Webflow? Oto jedno z pytań, które warto sobie zadać w kontekście projektowania naszej strony internetowej. Czym różnią się te dwa systemy, a w czym są do siebie podobne – i który z nich będzie właściwszy w przypadku naszej witryny?

WordPress – znany na całym świecie

Powstał w 2003 r. i był wtedy jedynie platformą blogową. Dzisiaj – po wielu latach funkcjonowania – rządzi na rynku. Świetnie sprawdzi się jako system do stworzenia profesjonalnej strony internetowej, sklepu lub klasycznego internetowego portfolio.

Jak podaje serwis w3techs.com, na WordPressie działa 42,9% wszystkich stron na świecie. To aż 64,1% udziału w rynku wśród samych systemów CMS.

WordPress jest darmowy i niezwykle prosty w obsłudze. Po stworzeniu strony można samodzielnie dodawać do niego nowe treści. Dostajemy od twórców pełną dowolność w zakresie edycji szablonów, dostępu do kodu źródłowego, co oznacza, że witryna będzie wyglądać dokładnie tak, jak wymyśli to projektant graficzny, a później wdroży agencja.

PLUSY WORDPRESSA

+ ogromne możliwości integracji z zewnętrznymi systemami: płatności, sposoby dostawy, CRM, lead generation i wiele, wiele innych;

+ dostępność ponad 50.000 wtyczek, umożliwiających usprawnienie działania strony;

+ świetne dostrojenie z SEO;

+ szerokie możliwości projektowe: od standardowych motywów po projekty tworzone od zera;

+ dostosowanie do sklepów internetowych – WordPress to też Woocommerce;

+ intuicyjny system edycji treści;

+ wiele agencji interaktywnych korzysta z niego do tworzenia stron w Polsce, co oznacza brak problemów ze znalezieniem specjalisty do obsługi;

+ wdrożenie kolejnych, nawet zaawansowanych funkcji nie jest problemem.

MINUSY WORDPRESSA:

– ryzyko wystąpienia ataku: otwarty kod jest idealnym łupem dla hackerów;

– wtyczki na WordPressie wymagają aktualizacji;

– konieczność stałej współpracy ze specjalistą od WordPressa, który czuwa nad sprawnym działaniem witryny, jej bezpieczeństwem oraz aktualizacjami systemu i wtyczek.

Webflow – przeciągnij i upuść

Narodził się znacznie później, bo dopiero w 2013 r., ale z nieco inną ideą. Opiera się na swobodnym projektowaniu metodą „przeciągnij i upuść” i szczególnie polecany jest dla osób, które chcą mieć nieszablonową witrynę.

W Webflow jest mnóstwo przestrzeni na projektowanie. Strony tworzy się w sposób bardziej wizualny, zgodnie z ideą „no code”. Taki proces jest szybszy, co sprawia, że projektanci mogą w większym stopniu skupić się na aspektach sprzedażowych strony, jej User Experience i celach biznesowych. Webflow to jeden duży system, który posiada wbudowane wszystkie dodatki. Nie instalujemy w nim wtyczek i nie robimy aktualizacji, co sprawia, że ryzyko wystąpienia w nim błędu jest mniejsze. Nie jest jednak darmowy – trzeba za niego uiścić opłatę abonamentową.

Wdrażanie Webflow to jednak dość skomplikowany system, który wymaga pracy specjalisty – Webflow Developera. Powiedzmy wprost – trzeba mieć dużą wiedzę na temat programowania stron, aby wdrożyć go skutecznie i wydajnie. Między innymi to sprawia, że z Webflow korzysta tylko 0,6% wszystkich stron na świecie. To wprawdzie niewiele, ale efekty, które daje ten system, czynią go coraz popularniejszym.

PLUSY WEBFLOW:

+ brak konieczności aktualizacji – strona po utworzeniu będzie po prostu działać;

+ wysoka stabilność systemu, niezależnie od liczby dodatków;

+ podgląd wyglądu strony na każdym urządzeniu;

+ bezpieczeństwo i skuteczne zabezpieczenie przed atakami hakerskimi.

MINUSY WEBFLOW:

– problematyczne indywidualne funkcjonalności – mniejsza popularność Webflow i jego zamknięta architektura sprawiają, że wdrożenie integracji niedostępnych w systemie jest drogie i skomplikowane;

– niewielka liczba zewnętrznych integracji, dedykowanych Webflow na rynku polskim;

– miesięczny abonament, na który nie każdy będzie chciał się zdecydować;

– stosunkowo mało agencji w Polsce, które na nim pracują.

WordPress czy Webflow – wybór należy do Ciebie

Nie ma systemów idealnych. WordPress i Webflow mają różne możliwości, a ich wybór zależy od celu naszej witryny. Przy standardowych, niedużych witrynach warto pochylić się nad Webflow. Ponosimy koszty stworzenia strony i abonamentu, ale o nic więcej nie musimy się martwić. Jeśli jednak zależy nam na wykonaniu średniozaawansowanej strony internetowej, sklepu internetowego bądź witryny z integracją lub wieloma integracjami z polskimi systemami zewnętrznymi – zdecydowanie wygrywa tutaj WordPress. Jeśli chodzi o SEO, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy Webflow dobrze sobie z nim radzi. To samo dotyczy strony wielojęzycznej. Za WordPressem przemawia również wiele lat działania na rynku i większa liczba stron na nim zbudowanych, co stawia go w lepszym świetle jako pewniejsze i stabilne rozwiązanie. Wdrożenie w obu przypadkach zależy już tylko od agencji, która się tym zajmuje.

PRZECZYTAJ JESZCZE

Wiedza

Komunikacja w kryzysie

Gdy za naszą wschodnią granicą szaleje wojna, czy wypada w ogóle komunikować markę w social mediach? Od kilkunastu dni oczy całego świata są skupione na Ukrainie. Skala okrucieństwa i tragedii,...
czytaj dalej

Wiedza

W słusznej sprawie

Wśród trendów w PR i marketingu na 2022 rok, obok sztucznej inteligencji czy treści wideo, jednym tchem wymieniany jest „brand purpose”. Co to oznacza i w jaki sposób marki definiują...
czytaj dalej

Branża

Potęga reakcji

RTM – te trzy litery rozpalają od pewnego czasu wyobraźnię marketerów i działów kreatywnych w agencjach reklamowych, pokazując jednocześnie, że marki „wiedzą co w trawie piszczy”, zaś ludzie, którzy dla...
czytaj dalej